Nieuwe koers voor Vincentius Sint-Michielsgestel

Tijdens onze algemene ledenvergadering hebben wij een nieuwe koers gepresenteerd. De komende jaren richten wij ons nadrukkelijker op het versterken van de sociale positie van gezinnen met bestaansonzekerheid binnen onze lokale gemeenschap, naast het bieden van financiële ondersteuning. Ons doel is om gezinnen niet alleen tijdelijk te helpen, maar ook hun kansen op meedoen en vooruitkomen te vergroten.

Deze nieuwe koers krijgt onder meer vorm in ons nieuwe logo waarin zeven figuren, verwijzend naar de kernen binnen onze gemeente,  samen een cirkel vormen. Deze cirkel staat symbool voor verbinding, betrokkenheid en wederkerigheid: samen dragen we zorg voor elkaar.

Voor 2026 kondigen wij daarnaast de start aan van de campagne Cirkel van Vincentius. Met deze campagne nodigen we inwoners en organisaties uit om structureel bij te dragen via meerjarige donaties. Het uitgangspunt is dat huishoudens die het financieel kunnen dragen via ons bijdragen aan de ondersteuning van huishoudens die in hun bestaanszekerheid worden bedreigd en sociaal dreigen te isoleren.

Als onderdeel van deze ontwikkeling breiden wij onze activiteiten verder uit, onder andere met extra kinderacties. Deze richten zich specifiek op het bevorderen van maatschappelijk meedoen van kinderen. Denk bijvoorbeeld aan deelname aan lokale initiatieven zoals leesbevorderingsactiviteiten van de bibliotheek, bouwdorpen, de avondvierdaagse en een Back to School-actie.

Zo blijven wij bouwen aan een gemeenschap waarin iedereen mee kan doen. Wil je onze nieuwe koers ondersteunen? Overweeg dan een (meerjarige) donatie en help ons inwoners in onze gemeente te blijven ondersteunen.

Zilveren speld voor Sjan van den Hurk-Sleutjes

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Vincentiusvereniging Sint-Michielsgestel is Sjan van den Hurk-Sleutjes onderscheiden met de zilveren speld van verdienste van Vincentius Nederland. Deze bijzondere onderscheiding wordt toegekend aan vrijwilligers die zich langdurig en op uitzonderlijke wijze inzetten voor mensen in kwetsbare situaties.

Sjan was ruim elf jaar actief in het bestuur van de vereniging en stond bekend om haar warme, persoonlijke en betrokken aanpak. Voor veel hulpvragers was zij het eerste aanspreekpunt. Zij bood niet alleen praktische ondersteuning, maar ook begeleiding, aandacht en een luisterend oor. Daarnaast speelde zij een belangrijke rol in de samenwerking met lokale organisaties en bij de ontwikkeling van activiteiten voor kinderen in onze gemeente.

Tijdens dezelfde vergadering werd ook afscheid genomen van Ton van den Bersselaar, die sinds 2021 actief was als bestuurslid. Hij vervulde onder meer de rol van penningmeester en nam tijdelijk het voorzitterschap waar. Ton was nauw betrokken bij de organisatie van voedselbankacties en de jaarlijkse kerstpakkettenactie, die mede dankzij zijn inzet verder kon groeien.

Met de onderscheiding voor Sjan en het dankwoord aan Ton sprak de vereniging haar grote waardering uit voor hun betrokkenheid en inzet voor inwoners die onze steun nodig hebben!

Een kleine vondst, een groot gebaar

Gerard Thissen, 81 jaar, is een sportieve en sociale pensionado. Hij woont in Berlicum en golft al twintig jaar bij golfclub Landgoed Coudewater (voorheen golfclub Rosmalen), op een prachtige locatie in de buurt van Coudewater. De club heeft ruim 700 leden.

We hebben met Gerard en Ben Ribbers (vrijwilliger bij de Voedselbank) afgesproken in het gezellige clubgebouw. Ben kent Gerard van de tennisclub in Berlicum.
Ben vertelt dat Gerard een echte supervrijwilliger is. Naast zijn vrijwilligerswerk bij de golfbaan doet hij ook veel vrijwilligerswerk voor BRES (voorheen KBO) en was hij eerder vrijwilliger bij de tennisclub.

Gerard kreeg via Ben het idee om klanten van de Voedselbank te steunen en startte daarom op 1 januari 2026 een actie. Tijdens zijn eigen wedstrijden haalt hij golfballen die een verkeerde afslag hebben genomen uit het water of raapt ze op uit het hoge gras. Daarbij krijgt hij soms ook hulp van andere leden. De ballen worden binnen de club verkocht voor €0,25 per stuk.

Gerard heeft onlangs de eerste €50,- gedoneerd voor de Voedselbankklanten van Vincentius Sint-Michielsgestel. Deze bijdrage kunnen we goed gebruiken voor onze Paasactie: het schenken van boodschappenbonnen als extraatje voor de klanten van de Voedselbank.

Wij bedanken Gerard hartelijk voor zijn inzet en betrokkenheid. Zijn initiatief laat zien dat je met een klein idee een groot verschil kunt maken. Hopelijk inspireert dit ook anderen om op hun eigen manier iets voor een ander te betekenen.