Frisse energie binnen het bestuur van Vincentius Sint-Michielsgestel

Bij Vincentius Sint-Michielsgestel kijken we met veel vertrouwen en enthousiasme vooruit. Tijdens de recente algemene ledenvergadering is een vernieuwde samenstelling van ons bestuur gepresenteerd. Daarbij mogen we twee nieuwe bestuursleden welkom heten (Angelique Haex en Nancy van Santvoort-Horsten), terwijl ook vertrouwde gezichten betrokken blijven. Een mooie combinatie van nieuwe ideeën, ervaring en betrokkenheid.

Als vereniging zetten we ons iedere dag in voor inwoners uit onze eigen gemeente die een steuntje in de rug kunnen gebruiken. Dat doen we met praktische hulp, activiteiten, persoonlijke aandacht en vooral met een warm hart voor elkaar. Juist in deze tijd blijft dat hard nodig!

Nieuwe energie, dezelfde betrokken boodschap
Met de vernieuwde samenstelling van het bestuur kijken we vol energie naar de toekomst. We bouwen verder op de stevige basis die in de afgelopen jaren is gelegd door vrijwilligers, bestuurders en betrokken helpers. Tegelijkertijd willen we als vereniging blijven vernieuwen en nog zichtbaarder aanwezig zijn binnen onze gemeente. In ons koersplan 2026-2030 staan groei, samenwerking en verbinding centraal. We willen ons vrijwilligersnetwerk verder uitbreiden, de samenwerking met lokale organisaties versterken en nog beter zichtbaar zijn voor inwoners die ondersteuning kunnen gebruiken. Daarbij blijft één boodschap altijd centraal staan: ieder mens telt.

Doe mee!
We hebben veel zin in de komende jaren! Samen willen we blijven bouwen aan een warme gemeenschap waarin niemand er alleen voor staat. Lijkt het jou ook mooi om iets voor een ander te betekenen? Of ben je benieuwd naar wat Vincentius Sint-Michielsgestel doet? Neem gerust contact met ons op of spreek ons aan. Nieuwe ideeën, helpende handen en betrokken mensen zijn altijd welkom!

Dank aan Fotoclub Den Dungen / Rien den Otter voor de foto!

☀️ Help jij mee met onze zomeractie? 💛

Ook deze zomer wil Vincentius Sint-Michielsgestel een klein extraatje bieden aan minimahuishoudens in onze gemeente. Met onze zomeractie bezorgen we een tasje of envelop met een tegoedbon voor boodschappen aan gezinnen en inwoners die het financieel moeilijk hebben. Een klein gebaar, maar juist in de zomerperiode kan het nét wat extra lucht geven.

Om deze actie mogelijk te maken, zoeken we nog vrijwilligers die willen helpen met bezorgen. Op vrijdag 3 juli tussen 18.00 en 20.00 uur en/of zaterdag 4 juli tussen 9.30 en 12.00 uur bezorgen we in de verschillende dorpen van onze gemeente tasjes en envelopjes. Per vrijwilliger gaat het om ongeveer 10 tot 15 adressen.

Heb je een paar uurtjes tijd en wil je iets betekenen voor een ander? Dan horen we graag van je! Ook als je maar op één van de momenten kunt helpen, ben je van harte welkom.

Aanmelden kan via een persoonlijk appje naar Grey van Osch: 06-53448684. Je komt daarna in een groepsapp voor verdere uitleg.

Voorjaarsvakantie vol leuke extra’s voor kinderen

De voorjaarsvakantie is dit jaar extra lang, voor veel kinderen zelfs wel 2,5 week. Een mooie kans om eropuit te gaan, maar ook een periode die niet voor iedereen vanzelfsprekend gevuld is. Daarom heeft onze werkgroep kinderactiviteiten een paar leuke acties georganiseerd voor kinderen in onze gemeente.

📚 Lekker lezen en een ijsje verdienen
In een nieuwe samenwerking met Huis73, de bibliotheek in Sint-Michielsgestel en Berlicum, hebben we de jongste kinderen en basisschoolleerlingen verrast met een mooi nieuw prentenboek of leesboek.

Daarbij hoorde ook de vrolijke actie ‘IJsje voor je lijstje’. Kinderen konden twee boeken lezen en daar iets over schrijven of tekenen. Leverden ze hun flyer in, dan kregen ze een bon voor een lekker ijsje bij een lokale ijswinkel. Lezen werd zo niet alleen leuk, maar ook extra lekker!

🏊‍♂️ Zwemmen maar!
Ook voor wat beweging en plezier hebben we gezorgd. Kinderen én hun ouders ontvingen kaartjes om samen te gaan zwemmen bij Zwembad De Molen Hey. Even lekker het water in, ontspannen en genieten, dat hoort natuurlijk ook bij vakantie.

🤝Samen zorgen voor een fijne vakantie
Met deze acties hopen we bij te dragen aan een fijne, onbezorgde meivakantie voor zoveel mogelijk kinderen. Want ieder kind verdient het om mee te kunnen doen, plezier te hebben en mooie herinneringen te maken.

Wij danken de bibliotheek en de organisaties waarmee we hebben samengewerkt. En natuurlijk onze eigen vrijwilligers die zich hiervoor inzetten. Wil je hier ook aan bijdragen? Ken je een gezin dat wel wat extra steun kan gebruiken, wil je een keer meedoen bij een activiteit, ons werk ondersteunen met een donatie of op een andere manier helpen? Op onze pagina Ik wil helpen lees je wat er mogelijk is.

Samen kunnen we veel betekenen. 💙

Nieuwe koers voor Vincentius Sint-Michielsgestel

Tijdens onze algemene ledenvergadering hebben wij een nieuwe koers gepresenteerd. De komende jaren richten wij ons nadrukkelijker op het versterken van de sociale positie van gezinnen met bestaansonzekerheid binnen onze lokale gemeenschap, naast het bieden van financiële ondersteuning. Ons doel is om gezinnen niet alleen tijdelijk te helpen, maar ook hun kansen op meedoen en vooruitkomen te vergroten.

Deze nieuwe koers krijgt onder meer vorm in ons nieuwe logo waarin zeven figuren, verwijzend naar de kernen binnen onze gemeente,  samen een cirkel vormen. Deze cirkel staat symbool voor verbinding, betrokkenheid en wederkerigheid: samen dragen we zorg voor elkaar.

Voor 2026 kondigen wij daarnaast de start aan van de campagne Cirkel van Vincentius. Met deze campagne nodigen we inwoners en organisaties uit om structureel bij te dragen via meerjarige donaties. Het uitgangspunt is dat huishoudens die het financieel kunnen dragen via ons bijdragen aan de ondersteuning van huishoudens die in hun bestaanszekerheid worden bedreigd en sociaal dreigen te isoleren.

Als onderdeel van deze ontwikkeling breiden wij onze activiteiten verder uit, onder andere met extra kinderacties. Deze richten zich specifiek op het bevorderen van maatschappelijk meedoen van kinderen. Denk bijvoorbeeld aan deelname aan lokale initiatieven zoals leesbevorderingsactiviteiten van de bibliotheek, bouwdorpen, de avondvierdaagse en een Back to School-actie.

Zo blijven wij bouwen aan een gemeenschap waarin iedereen mee kan doen. Wil je onze nieuwe koers ondersteunen? Overweeg dan een (meerjarige) donatie en help ons inwoners in onze gemeente te blijven ondersteunen.

Zilveren speld voor Sjan van den Hurk-Sleutjes

Tijdens de algemene ledenvergadering van de Vincentiusvereniging Sint-Michielsgestel is Sjan van den Hurk-Sleutjes onderscheiden met de zilveren speld van verdienste van Vincentius Nederland. Deze bijzondere onderscheiding wordt toegekend aan vrijwilligers die zich langdurig en op uitzonderlijke wijze inzetten voor mensen in kwetsbare situaties.

Sjan was ruim elf jaar actief in het bestuur van de vereniging en stond bekend om haar warme, persoonlijke en betrokken aanpak. Voor veel hulpvragers was zij het eerste aanspreekpunt. Zij bood niet alleen praktische ondersteuning, maar ook begeleiding, aandacht en een luisterend oor. Daarnaast speelde zij een belangrijke rol in de samenwerking met lokale organisaties en bij de ontwikkeling van activiteiten voor kinderen in onze gemeente.

Tijdens dezelfde vergadering werd ook afscheid genomen van Ton van den Bersselaar, die sinds 2021 actief was als bestuurslid. Hij vervulde onder meer de rol van penningmeester en nam tijdelijk het voorzitterschap waar. Ton was nauw betrokken bij de organisatie van voedselbankacties en de jaarlijkse kerstpakkettenactie, die mede dankzij zijn inzet verder kon groeien.

Met de onderscheiding voor Sjan en het dankwoord aan Ton sprak de vereniging haar grote waardering uit voor hun betrokkenheid en inzet voor inwoners die onze steun nodig hebben!

Gemeente versterkt samenwerking tegen armoede en schulden

De gemeente Sint-Michielsgestel werkt samen met verschillende organisaties om armoede en schulden te voorkomen en te verminderen. Dit samenwerkingsverband heet voortaan het Netwerk tegen Armoede. Door nauwer samen te werken, signalen sneller op te pakken en regelingen eenvoudiger te maken, krijgen inwoners eerder passende ondersteuning.

Ook wordt er extra ingezet op het voorkomen van schulden en het verbeteren van praktische hulp dichtbij huis. Dat steeds meer inwoners gebruikmaken van ondersteuning laat zien dat de hulp nodig is én beter wordt gevonden.

Lees het volledige bericht op de website van de gemeente.